Jaki jest „Polak wg Mrożka”? Pięć lat po śmierci Mistrza Absurdu Łaźnia Nowa przypomina rysunki, w których Sławomir Mrożek spogląda w polskie dusze, tocząc opowieść o naszej tęsknocie do wielkości, dumie narodowej, wymachiwaniu szabelką, romantycznych zrywach i niecierpliwości do codziennego gospodarowania swoim życiem, małostkowości i zawiści. Rysunki powstawały w czasach bardzo ponurych. Mrożek ratował nas przystawiając do tego świata krzywe zwierciadło i wyzwalając śmiech – najlepszą broń na nadmiar duszącej powagi i grozę życia w systemie totalitarnym. Prowadził grę, która w dzisiejszych czasach nabiera nowych znaczeń. Rysunki Sławomira Mrożka można oglądać na Plantach od 15 czerwca do 14 lipca na plenerowej wystawie przy Bunkrze Sztuki.

Twórczości Sławomira Mrożka nie można zamknąć w podręczniku do literatury i sztuki, choć niewątpliwe jest świadectwem czasów, gdy Wolność i Niepodległość należały do sfery marzeń. Jego dzieła chłoną konteksty, które podsuwa zmieniająca się rzeczywistość. W końcu my, Polacy, mamy nieustanną skłonność do dysproporcji między formą a treścią – a właśnie ta dysproporcja jest źródłem naszej śmieszności. Śmieszności, która zbyt wielu doprowadza do rozpaczy. Ot, Absurd w czystej postaci: na ulicy, w sklepie, na ekranie telewizora, w szkole i na poczcie oraz w wielu innych wielce szacownych budynkach użyteczności publicznej.

Przyglądając się Mrożkowi dzisiaj pamiętajmy, że on naszą polską śmieszność dzieli z nami. Nie wytyka palcem, nie patrzy z góry. On sam jest Polakiem, którego nienawidzi i kocha zarazem. Mrożek tyleż cierpiał na chorobę polskości, co był od tej polskości zależny. To przecież ona stanowiła, kim jest, jak żyje, co odczuwa i jak postrzega świat. „Polak wg Mrożka” jest tym samym portretem własnym pisarza, który jak seans autoterapeutyczny kanalizuje emocje, oswaja koszmary i uspokaja skołatane nerwy, prowadząc jednak w stronę nieco bardziej oświeconej świadomości.

Wystawa została sfinansowana ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

organizator wystawy: Teatr Łaźnia Nowa

kurator wystawy, aranżacja: Małgorzata Szydłowska, oprawa graficzna: Zbigniew Prokop / Creator s.c.

Planty: 15 czerwca–14 lipca; Zalew Nowohucki: 28 czerwca–2 września