#Ogarniam życie – MPK zachęca młodych do bezpiecznego korzystania z transportu
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 8 wzięli udział w warsztatach, które 16 stycznia odbyły się na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Zajęcia, które zostały zorganizowane przez pracowników MPK SA w Krakowie, odbyły się w ramach akcji #Ogarniam życie.

Rozmowy z uczniami prowadzili inspektorzy ruchu, pracownicy stacji obsługi tramwajów i działu technicznego oraz pracownicy działu marketingu MPK. Dotyczyły one zdrowia, bezpieczeństwa i wzajemnych relacji w pojazdach komunikacji miejskiej.
Tematem rozmów były m.in. kwestie bezpieczeństwa, w tym zagrożenie jakie wiąże się z nagłym przebieganiem pieszych przez tory przed jadącym tramwajem, ale także wjeżdżanie przed wagony na rowerze czy hulajnodze. Krakowskie tramwaje ważą do 60 ton i nawet najbardziej doświadczony motorniczy nie zatrzyma takiego kolosa w miejscu. A skutki zderzenia z tramwajem mogą być tragiczne.
Pracownicy MPK w Krakowie zwrócili także uwagę młodym ludziom na przechodzenie przez tory i jezdnie w słuchawkach, jednocześnie patrząc w telefon. To bardzo niebezpieczne, bo sprawia, że można nie zauważyć i nie usłyszeć jadącego tramwaju lub samochodu. Pracownicy MPK przedstawili także uczniom zawód motorniczego i to, w jaki sposób dbają o sprawność techniczną i czystość tramwajów.
Miejski program #Ogarniam życie zrodził się z troski o kondycję i bezpieczeństwo psychiczne dzieci i młodzieży. Ma kierować uwagę młodych ludzi ku aktywnościom, które wzmacniają ich wewnętrzny potencjał, rozwijają kreatywność, dają poczucie sprawczości. Ważne jest, żeby w życiu młodych ludzi znalazło się miejsce na zgłębianie zainteresowań, sport i rekreację, uczestnictwo w kulturze, budowanie więzi (przyjacielskich, rodzinnych, międzypokoleniowych), zaangażowanie społeczne czy zdrowe nawyki (żywieniowe, ale i równowaga między pracą, nauką, rozrywką i odpoczynkiem).
Ideą kampanii jest więc dać dzieciom i młodzieży wiedzę i narzędzia, dzięki którym mogą rozpoznać, a potem zgłębiać swoje zainteresowania – z korzyścią dla siebie, rówieśników i całej szkoły. Podstawową formą działania jest praca projektowa, która jak podkreślają pedagodzy, przynosi wiele konkretnych korzyści: umiejętności nabywane tą drogą lepiej się utrwalają i częściej wykorzystujemy je w praktyce, dodatkowo uczymy się rozwiązywania problemów, twórczego myślenia, zarządzania czasem, samodyscypliny, pracy w zespole, wreszcie: wspólnie pokonujemy trudności, potrafimy dzielić się zadaniami i końcowym sukcesem.
Projekt prowadzi Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2, w koordynacji z Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień. Stałymi partnerami są Wydział Edukacji UMK, Krakowski Szkolny Ośrodek Sportowy im. Szarych Szeregów, Zespół Placówek Resocjalizacyjno-Socjoterapeutycznych – Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Krakowie, a od tego roku również Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna – Krakowski Ośrodek Terapii.