Przed nami modernizacja oświetlenia ulicznego
Kraków systematycznie dąży do modernizacji oświetlenia ulicznego, przechodząc na bardziej energooszczędne rozwiązania. Pierwszym znaczącym krokiem w tym kierunku była realizacja projektu „Sowa”, w ramach którego miasto zmodernizowało oświetlenie na dużą skalę, co przyniosło znaczące oszczędności energetyczne i finansowe, a także poprawiło bezpieczeństwo i komfort użytkowników dróg.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa, który zarządza około 76 tys. opraw oświetleniowych, z czego 50 tys. to oprawy sodowe, przygotowuje trzy projekty, które w najbliższym czasie poprawią bezpieczeństwo użytkowników i ograniczą koszty utrzymania oświetlenia ulicznego:
- w przyszłym roku rozpocznie się wymiana ponad 20 tys. opraw oświetleniowych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego
- wymiana ponad 10 tys. opraw planowana jest na 2026 rok, projekt „Smart EPC”, wspierany przez środki z programu „Horizon 2020”, zakłada nie tylko modernizację oświetlenia, ale również wdrożenie elementów Smart City
- trwa analiza możliwości pozyskania funduszy z Krajowego Planu Odbudowy na wymianę kolejnych 10 tys. opraw.
Po realizacji tych projektów w utrzymaniu pozostanie jeszcze około 10 tys. opraw do wymiany, co będzie stanowić kolejny etap modernizacji infrastruktury oświetleniowej Krakowa.
Najważniejszym przedsięwzięciem w skali miasta jest projekt modernizacji oświetlenia drogowego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). To kluczowy element strategii Krakowa, mający na celu podniesienie efektywności energetycznej oraz optymalizację kosztów utrzymania infrastruktury. Inicjatywa ta pozwala na kompleksowe zarządzanie projektem przez wybranego partnera prywatnego, który odpowiada zarówno za wykonanie, jak i finansowanie całego przedsięwzięcia.
W ramach PPP planowana jest wymiana około 20 tysięcy opraw oświetleniowych na nowoczesne oprawy LED, znacznie bardziej energooszczędne od tradycyjnych źródeł światła. Projekt obejmuje również instalację 2 tysięcy nowych słupów oświetleniowych oraz modernizację istniejących szaf zasilających oświetlenie drogowe.
Formuła PPP pozwala na skuteczne rozłożenie ryzyka między sektor publiczny a prywatny. Miasto, korzystając z doświadczenia partnera prywatnego, zyskuje gwarancję wysokiej jakości wykonania i utrzymania infrastruktury, jednocześnie minimalizując obciążenia budżetowe. Partner prywatny, odpowiedzialny za utrzymanie oświetlenia w pełnej sprawności, czerpie zyski z oszczędności energetycznych oraz potencjalnych usług dodatkowych.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje, że umowa zostanie podpisana jeszcze z końcem tego roku.
Wprowadzenie nowoczesnych technologii oświetleniowych i infrastruktury sterowania znacząco poprawi efektywność energetyczną, bezpieczeństwo i komfort użytkowników dróg. Zaawansowane systemy sterowania pozwalają na dynamiczne zarządzanie poziomem oświetlenia, dostosowując je do zmieniających się warunków pogodowych, natężenia ruchu czy specyficznych wymagań poszczególnych obszarów miasta.
Projekt „Smart EPC”, współfinansowany ze środków programu „Horizon 2020”, umożliwi miastu testowanie i implementację nowych technologii Smart City. W ramach tego projektu nie tylko wymienione zostaną oprawy oświetleniowe, ale również zostaną wdrożone innowacje, takie jak e-ładowarki czy zaawansowany system monitoringu i sterowania oświetleniem.
Dzięki tym działaniom Kraków staje się przykładem miasta, które aktywnie działa na rzecz zrównoważonego rozwoju i optymalizacji miejskiej infrastruktury. Realizacja tych projektów nie tylko sprzyja ochronie środowiska, ale również podnosi jakość życia mieszkańców i standardy użytkowania przestrzeni miejskiej.