Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Tunel wzdłuż ul. Opolskiej: przejazd jeszcze wiosną?

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wiosną pojedziemy tunelem drogowym wzdłuż ul. Opolskiej. To jedna z konstrukcji, realizowanych w ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej.

Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich

Mocno zaawansowana jest budowa tunelu drogowego wzdłuż ul. Opolskiej. Konstrukcja jest jednym z siedmiu obiektów inżynierskich, realizowanych w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej. Dzięki „schowaniu” ruchu samochodowego pod ziemię, tramwaje jadące na północ sprawnie przetną ruchliwą arterię, bez blokowania ruchu tranzytowego na kierunku wschód – zachód. Warto dodać, że w tym momencie, ul. Opolska pełni rolę północnej obwodnicy Krakowa. Zmieni się to za kilka lat, po zrealizowaniu przez GDDKiA drogi ekspresowej S52, na odcinku od węzła Modlica do węzła Mistrzejowice.

Tunel drogowy, budowany w ramach linii tramwajowej do Górki Narodowej, będzie miał ok. 100 m długości. W dwóch komorach znajdą się dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Konstrukcja znajdzie się ok. 7,5 metrów pod ziemią (licząc docelową różnicę poziomów pomiędzy jezdniami Trasy Wolbromskiej i jezdniami w tunelu). Budowa tunelu wystartowała w marcu ubiegłego roku od wykonania murków prowadzących dla ponad 60-tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała grunt, by w jego miejsce wylewać kolejne, wykonane ze zbrojonego betonu segmenty ścian szczelinowych konstrukcji – najpierw po stronie południowej, a następnie po północnej.

Następnie wytyczono i wyasfaltowano łącznice drogowe, na które we wrześniu przeniesiony został ruch kołowy. Zaraz potem wykonawca zajął się starymi jezdniami ul. Opolskiej. Zostały one rozebrane, a znajdujący się pod asfaltem i podbudową grunt został kompletnie wybrany. W jego miejscu wykonawca wybudował ścianę środkową pomiędzy nowymi jezdniami. Następnie zrealizowano belki spinające segmenty ścian szczelinowych i płyt przejściowych oraz sprężenie kotew oczepów ścian szczelinowych. Wykonane zostały fundamenty i ściany tunelu.

W trakcie realizacji jest strop żelbetowy (przekrycie) tunelu. Do wykonania pozostało dokończenie stropu wraz z robotami towarzyszącymi – dylatacjami, izolacjami, elementami odwodnienia, zasypkami i warstwą konstrukcji drogowej wewnątrz tunelu.

Zgodnie z planem, oddanie do eksploatacji, w tym puszczenie ruchu w tunelu – jest przewidywane w drugim kwartale br. Są to plany uwzględniające możliwość realizacji robót, pomimo trwającej zimy.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej realizowana jest przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Zadanie prowadzone jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, na podstawie umowy z 22 maja 2017 roku umową.

13_13.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
8_8.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
img_1235.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
img_1236.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
img_1237.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
img_1239.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
img_1240.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
img_1243.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
img_1245.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
img_1246.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
img_1251.jpg
Budowa tunelu wzdłuż ul. Opolskiej Zarząd Inwestycji Miejskich
13_13.jpg
8_8.jpg
img_1235.jpg
img_1236.jpg
img_1237.jpg
img_1239.jpg
img_1240.jpg
img_1243.jpg
img_1245.jpg
img_1246.jpg
img_1251.jpg
pokaż metkę
Autor: Jan Machowski
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-01-19
Data aktualizacji: 2023-01-31
Powrót

Zobacz także

Znajdź