Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Rozpoczęły się dostawy 60 nowych tramwajów do Krakowa

W poniedziałek, 30 maja do Krakowa został dostarczony nowy niskopodłogowy tramwaj wyprodukowany przez firmę Stadler. To pierwszy z 60 nowoczesnych wagonów Lajkonik II, których dostawy zostały zaplanowane do końca 2023 roku.

MPK SA w Krakowie
Fot. MPK SA w Krakowie

Po przyjeździe na teren zajezdni Podgórze tramwaj został ściągnięty ze specjalnej lawety, na której był transportowany. Zanim zostanie dopuszczony do ruchu i zacznie wozić pasażerów musi przejść badania i przejazdy niezbędne do uzyskania homologacji. Będą to m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych.

Nowe tramwaje to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewnią szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejszy ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku.

W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich w porównaniu do wcześniej zamawianych wagonów. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.

Dostawy 60 tramwajów są kontynuacją poprzedniego projektu, dzięki któremu mieszkańcy zyskali 50 Lajkoników. Warto podkreślić, że dwa tramwaje z zamówionych 60 będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK SA kontynuuje projekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na tych trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna.

Podobne rozwiązanie zostało zastosowane w poprzedniej serii 50 Lajkoników. Dwa tramwaje z tej dostawy jako pierwsze w Polsce zostały wyposażone w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej, a pozostałe wagony mają instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-05-30
Data aktualizacji: 2022-06-05
Powrót

Zobacz także

Znajdź