Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nawyki konsumenckie krakowian a zmiany klimatyczne

Znamy wyniki badania nawyków konsumenckich mieszkańców Krakowa wobec zmian klimatycznych. Sondaż zrealizowano w ramach zwycięskiego projektu społecznego w piątej edycji młodzieżowego maratonu „Youth Krak Hack. W dobrym klimacie!”. Jego głównym założeniem jest przeciwdziałanie nadmiernej konsumpcji i propagowanie rozsądnego gospodarowania żywnością.

Kraków w dobrym klimacie
Fot. krakow.pl

Sondaż przeprowadzony przez Fundację Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) pokazuje, w których dziedzinach przed mieszkańcami Krakowa stoi sporo wyzwań, a w jakich przypadkach świadomość krakowian jest bardzo duża.

Problematyczna segregacja

Jednym z wyzwań jest właściwa segregacja odpadów. Aż 41 proc. z nas nie wie, gdzie umieścić nieumyte plastikowe opakowania. Tego typu odpady należy wyrzucać do pojemnika przeznaczonego na metale i tworzywa sztuczne (tak wskazało 55 proc. respondentów).

Analizując dane ze względu na zmienne demograficzne, obserwujemy, że zasady prawidłowej segregacji nieumytych plastikowych opakowań po produktach mlecznych są częściej znane osobom starszym niż młodszym mieszkańcom Krakowa. Błędne wskazania najczęściej dotyczą osób w wieku 15–24 lata.

Kraków w dobrym klimacie

Marnowanie żywności

Z problemem właściwej segregacji odpadów wiąże się ich nadmierne wytwarzanie. Najczęstszymi powodami wyrzucania jedzenia przez krakowian są zepsucie żywności (55 proc.) i upływ daty ważności (39 proc.).

Receptą na to jest zapobieganie marnotrawstwu. Za dobrą praktykę mieszkańcy uznali m.in.: robienie małych zakupów (66 proc.) czy planowanie posiłków z dostępnych resztek jedzenia (61 proc.). Respondenci wskazali również inicjatywę jadłodzielni jako tę, która jest stosunkowo dobrze znana (73 proc. badanych). Obecnie w mieście znajdują się trzy „Lodówki pełne dobra”, do których można oddać niepotrzebne produkty spożywcze: przy ul. Sas–Zubrzyckiego 10, ul. Sudolskiej 7a i na os. Szkolnym 20.

Kranowianka lepsza od butelkowanej wody

Z sondażu wynika, że ponad dwie trzecie mieszkańców korzysta z wody butelkowanej. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 70 proc. zapytanych. Przypominamy zatem, że w Krakowie można śmiało pić wodę prosto z kranu, bez przegotowania. Kranowianka zawiera składniki mineralne, takie jak wapń, magnez, potas i sód. Jej wysoką jakość gwarantują codzienne kontrole i najnowsze technologie dezynfekcji, w tym także system dezynfekcji promieniami UV, stosowany również w Nowym Jorku czy Rotterdamie. 

Kraków w dobrym klimacie

Mieszkańcy wskazali źródła zanieczyszczeń

Badanie pokazało również, że krakowianie są bardzo świadomi tego, co wpływa na jakość powietrza w mieście. Zdaniem mieszkańców są to przede wszystkim: transport samochodowy, uwarunkowania geograficzne oraz ogrzewanie mieszkań i domów. Jeszcze kilka lat temu główną przyczyną powstawania smogu była niska emisja. Obecnie – dzięki wprowadzeniu zakazu palenia węglem i drewnem w 2019 r.  – wskazania te uległy zmianie wraz z sukcesywną poprawą jakości powietrza.

SCT wpłynie pozytywnie na jakość powietrza

W ankiecie pojawiły się również pytania dotyczące Strefy Czystego Transportu (SCT). Przeszło 40 proc. mieszkańców prawidłowo rozpoznaje, że SCT to obszar, do którego mogą wjechać samochody spełniające odpowiednie normy emisji spalin (43 proc. wskazań). Jednak dość znaczący odsetek – 35 proc. – uważa, że jest to strefa dostępna jedynie dla aut elektrycznych. Większość ankietowanych popiera tworzenie stref w Krakowie (75 proc.). Co piąty zapytany wyraził opinię przeciwną. Zdaniem 71 proc. mieszkańców korzyścią wynikającą z wprowadzenia SCT w centrum będzie poprawa jakości powietrza.

Kraków w dobrym klimacie

Badanie metodą CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interviewing, wspomaganego komputerowo wywiadu telefonicznego) wykonano na próbie 1002 mieszkańców Krakowa wśród osób mających więcej niż 15 lat. Przeprowadzono je na próbie losowo-kwotowej odpowiadającej swoim rozkładem dorosłej populacji mieszkańców Krakowa.

Zobacz także

bs_220420_7935.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7945.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7951.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7954.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7958.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7964.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7976.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_8000.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_8003.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_8009.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7935.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7945.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7951.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7954.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7958.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7964.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7976.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_8000.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_8003.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_8009.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-04-20
Data aktualizacji: 2022-10-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź