Kultura rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

W AGH startują larpy – gry fabularne odgrywane w rzeczywistości

Akademia Górniczo-Hutnicza rozpoczyna cykl wydarzeń typu larp (z ang. live action role-playing). Larpy to rodzaj gry i kulturalnego przedsięwzięcia, polegającego na wspólnym odgrywaniu ról na wzór improwizowanego teatru. Inscenizowany spektakl z udziałem graczy rozgrywany będzie miedzy innymi w historycznym budynku uczelni, w tym auli głównej AGH.

AGH cykl larpów
Fot. materiały prasowe

Akcja larpa może być osadzona zarówno w świecie rzeczywistym, jak i fikcyjnym. Odbywa się na pograniczu improwizowanej gry fabularnej i sztuki, w której uczestnicy odgrywają przydzielone wcześniej role. Kraje skandynawskie przodują w organizowaniu larpów, a tę formę angażującej, kulturalnej rozrywki wybiera w tych krajach więcej osób, niż grę w koszykówkę czy inną grę zespołową.

W niektórych szkołach larpy służą do nauki historii, literatury czy wiedzy o społeczeństwie. Akademia Górniczo-Hutnicza przystępuje do realizacji wydarzeń tego typu z myślą o rozbudowaniu ofert kulturalnej uczelni, zaangażowaniu studentów, pracowników oraz miłośników teatru czy literatury do wspólnej zabawy.

Dodatkowa wartość larpów, na którą zwracają uwagę organizatorzy to możliwość doświadczania przez uczestników ról i postaw, z którymi na co dzień nie mają do czynienia, lub z którymi się nie identyfikują. Larpy mogą poruszać trudne społecznie tematy, problemy moralne, wywoływać silne emocje i skłaniać do myślenia.

Larp AGH pod tytułem „Testament Orłowskiego” rozgrywany będzie na terenie kampusu AGH, w gmachu głównym uczelni. Gracze, uczestnicy spotkania, wcielą się we wcześniej przygotowane role. Fabuła larpa AGH osadzona jest w fikcyjnym, nieistniejącym totalitarnym państwie i opowiada o zjeździe władz, decydujących o losach kraju w godzinie kryzysu. Fabuła wydarzenia zawiera elementy fantastyki w stylu lemowskim i jest bezpośrednim nawiązaniem do roku Stanisława Lema. Dodatkowym atutem będzie wykorzystanie w scenografii larpa historycznych maszyn i sprzętu elektronicznego, który zgromadzony w Muzeum AGH, dostanie drugie życie i będzie pełnić rolę rekwizytów w wydarzeniu. Gracze wcielą się między innymi w role polityków, naukowców, tajnych agentów czy wojskowych. Autorami larpa są wykładowca Akademii dr inż. Marek Frankowski oraz pisarz Jan Gąsior.

Jan Gąsior to scenarzysta i współtwórca gry komputerowej „Ghostrunner”, uznanej za najlepszą grę 2020 r. w konkursie Digital Dragons Awards oraz nominowanej do Paszportów Polityki w kategorii Kultura Cyfrowa.

– Wspólnie ze współorganizatorami z AGH zależy mi na tym, aby scenariusz jak najlepiej oddawał atmosferę i klimat lat 70 czy 80. (...) Gracze będą mieli okazję odegrać zaproponowany przez nas scenariusz z gatunku political fiction w okazałej auli, w holu głównym, który był przecież świadkiem niejednego wydarzenia w ponad 100-letniej historii uczelni. – podkreśla Gąsior. Współautorem scenariusza i wydarzenia jest pracownik naukowy AGH dr inż. Marek Frankowski z Wydziału Informatyk, Elektroniki i Telekomunikacji, doświadczony twórca oraz uczestnik larpów.

Wydarzenie ma charakter otwarty i skierowane jest zarówno do doświadczonych graczy jak i osób początkujących, które dopiero chcą rozpocząć swoją przygodę z larpami. Larp odbędzie się 26 marca w godzinach wieczornych. Organizatorzy przygotowali role dla 60 uczestników. Formularz rejestracyjny dostępny był pod tym linkiem do 11 stycznia.

Szczegółowe informacje dotyczące wydarzenia znajdziemy na stronie wydarzenia na Facebooku oraz na stronie www.agh.edu.pl.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-01-03
Data aktualizacji: 2022-01-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź