Kultura rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Triumf muzyki na żywo, czyli 16. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

Wielkie dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Józefa Kozłowskiego, psalmy Mikołaja Gomółki, muzyka fortepianowa czasów Chopina oraz pierwsze wykonanie źródłowej wersji opery „Jadwiga, królowa polska” Karola Kurpińskiego – tak w skrócie zapowiada się 16. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej. 

Fot. materiały prasowe
materiały prasowe

Od 6 do 9 sierpnia, w czasie koncertów na żywo, usłyszymy w m.in. Chór i Orkiestrę Filharmonii Śląskiej pod batutą Macieja Tworka, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej i Krakowską Orkiestrę Festiwalową pod kierunkiem Rafała Jacka Delekty, a także wybitnych solistów: m.in. sopranistkę Edytę Piasecką, mezzosopranistkę Roksanę Wardengę, tenora Wojciecha Parchema, bas-barytona Krzysztofa Szumańskiego, kontratenora Sławomira Bronka i grającego na fortepianie historycznym Tobiasa Kocha.

Na inauguracji 16. edycji festiwalu, która odbyła się w czwartek, 6 sierpnia, w kościele pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej, w hołdzie Krzysztofowi Pendereckiemu zabrzmiał wyjątkowy utwór mistrza – „Chaconne per archi”. To niezwykle osobiste dzieło powstało w reakcji na śmierć Jana Pawła II, blisko dwadzieścia lat po ukończeniu pierwotnej wersji Polskiego Requiem, do którego zostało dołączone w 2005 roku. „Chaconne” nawiązuje do gatunku XVII-wiecznego lamentu, którego formę, bliską passacaglii, stanowiły wariacje oparte na wspólnej i prostej formule basowej. Utwór Pendereckiego tworzy dziewięć wariacji, a finałowa wariacja jest marszem żałobnym.

Drugim dziełem, które wybrzmiało podczas inauguracji festiwalu, było „Requiem” autorstwa polskiego kompozytora działającego na przełomie XVIII i XIX wieku w Rosji – Józefa (Osipa) Kozłowskiego. Postać niezwykle barwna i wyjątkowa – Kozłowski był m.in. nauczycielem muzyki Michała Kleofasa Ogińskiego, służył w wojsku rosyjskim i brał udział w wojnie z Turcją. Od 1790 roku działał na dworze księcia Grzegorza Potiomkina, od 1791 roku przebywał w Petersburgu, gdzie zyskał sławę. Jego dorobek obejmuje kilkaset kompozycji. Jedno z największych dzieł wokalno-instrumentalnych Kozłowskiego - „Requiem es-moll” napisane zostało na śmierć króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w lutym 1798 roku.

Kompozycja została wykonana przez znakomitych solistów: Ewy Tracz (sopran), Sylwii Ziółkowskiej (sopran), Roksany Wardengi (mezzosopran), Stanisława Napierały (tenor) oraz Jakuba Szmidta (bas). Orkiestrę i Chór Filharmonii Śląskiej poprowadzi Maciej Tworek.

W piątek, 7 sierpnia w kościele ewangelicko-augsburskim św. Marcina w wyjątkowym wykonaniu zabrzmiały „Melodie na Psałterz Polski” Mikołaja Gomółki. Wyjątkowym, ponieważ słynne psalmy w przekładzie Jana Kochanowskiego zaprezentował kontratenor Sławomir Bronk, któremu towarzyszył na pozytywie szkatulnym i wirginale Marcin Armański. Dzieło, na które składa się 150 czterogłosowych psalmów, wydano drukiem w krakowskiej oficynie w 1580 roku. Wybrane psalmy przeplatane będą improwizacjami instrumentalnymi oraz tańcami z polskich tabulatur.

„Polscy romantycy. Tempo di Polacca – Tempo di Mazourka” to tytuł koncertu, który odbył się w sobotę, 8 sierpnia w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Za tym tytułem kryją się miniatury fortepianowe nie tylko Fryderyka Chopina, ale całej plejady polskich kompozytorów preromantycznych i romantycznych takich jak Michał Kleofas Ogiński, Karol Kurpiński, Maria Szymanowska, Józef Elsner, Ignacy Feliks Dobrzyński czy Karol Mikuli. Z recitalem wystąpił jeden z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji, pochodzący z Niemiec Tobias Koch. W 2018 roku pianista był jednym z jurorów I Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina na Instrumentach Historycznych w Warszawie.

Na zakończenie festiwalu w niedzielę, 9 sierpnia w kościele św. Katarzyny, zaprezentowana zostanie zapomniana opera historyczna Karola Kurpińskiego „Jadwiga, królowa polska”. Dzieło powstało w czasach Kongresu Wiedeńskiego do słów Juliana Ursyna Niemcewicza. Opera przedstawia historię Jadwigi Andegaweńskiej, której los każe wybierać między szczęściem własnym a szczęściem narodu. Obok królowej w dziele występuje troje kandydatów do jej ręki – arcyksiążę Wilhelm, wielki książę Litewski Jagiełło i książę Ziemowit oraz wielki mistrz krzyżacki – Konrad. Jadwiga doczekała się w I połowie XIX w. ponad trzydziestu przedstawień, po II wojnie światowej operę wystawiono w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1985 roku.

Na festiwalu operę Kurpińskiego usłyszymy w wersji koncertowej, będzie to jednocześnie pierwsze wykonanie w oryginalnej wersji źródłowej. Chór Mieszany Katedry Wawelskiej i Krakowską Orkiestrę Festiwalową poprowadzi Rafał Jacek Delekta. W roli tytułowej usłyszymy cenioną sopranistkę Edytę Piasecką (Jadwiga), a w pozostałych rolach m.in. Wojciecha Parchema (Wilhelm), Sylwestra Smulczyńskiego (Ziemowit), Wojciecha Rasiaka (Spytko z Melsztyna) i Krzysztofa Szumańskiego (Konrad, wielki mistrz krzyżacki).

Bilety na wszystkie koncerty 16. Festiwalu Muzyki Polskiej są do nabycia stacjonarnie w punktach InfoKraków: w Pawilonie Wyspiańskiego, Sukiennicach, przy ul. św. Jana 2, ul. Szpitalnej 25, ul. Powiśle 11 i Józefa 7. Bilety można rezerwować także pod adresem promocja@fmp.org.pl.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Katarzyna Pustułka
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat