Rada Miasta rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Turystyka 2.0, czyli jak będzie po pandemii?

„Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków” to kampania informacyjno-społeczna Miasta Kraków i Krakowskiego Biura Festiwalowego, której celem jest pobudzenie lokalnej gospodarki przez zachęcenie krakowian do korzystania z uroków miasta. O tej kampanii rozmawiano na posiedzeniu Komisji Sportu i Turystyki.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Informacje o programie „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków” przedstawiły dyrektor Wydziału ds. Turystyki Elżbieta Kantor oraz dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego Izabela Helbin. Jak mówiła dyrektor Kantor, jej wydział monitorował sytuację turystyczną od początku pandemii. W pierwszych dniach szerzenia się koronawirusa w Polsce do krakowskich przedsiębiorców z branży turystycznej rozesłane zostały ankiety, dzięki którym wydział poznał sytuację finansową przedsiębiorców, ich perspektywy i ocenę sytuacji. Ponieważ wyniki ankiety były w sposób jednoznaczny alarmistyczne, postanowiono podjąć kroki, które mogłyby pomóc przedsiębiorcom.

Przyjrzano się również, jak wygląda sytuacja turystyczna na świecie. Straty branży turystycznej w samym marcu i kwietniu okazały się gigantyczne, liczone w miliardach dolarów. Perspektywy na kolejne miesiące były równie fatalnie. Do grudnia 2020 r. ogółem na świecie liczba przyjazdów turystycznych ma spaść o 80-85 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Przysłowiowym światełkiem w tunelu może okazać się turystyka krajowa, która w sprzyjających okolicznościach, czyli gdy nie dojdzie do drugiej fali zakażeń, powinna się odradzać. W IV kwartale 2020  r. prognozowane jest 20 proc. więcej krajowych wyjazdów turystycznych niż rok wcześniej. Jeśli chodzi o straty w turystyce Krakowa prognozuje się, że Kraków straci między 4 a ponad 6 milionów złotych.

W Krakowie, jak na całym świecie, zmieniły się plany turystyczne mieszkańców. Ponad 80 proc. krakowian planuje wybrać urlop krajowy zamiast zagranicznego. Analiza sytuacji i twarde dane dały krakowskim urzędnikom podstawy do zmiany koncepcji promocji turystycznej. Jak mówiła Elżbieta Kantor kryzys dokonał zmiany całej koncepcji turystycznej, co stworzyło okazję do wykreowania i promowania bardziej zrównoważonej turystyki.

O tym jak wyglądać i komu dokładnie służyć ma kampania „Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków”, opowiadała dyrektor KBF Izabela Helbin. Jak mówiła, ma ona służyć po pierwsze przedsiębiorcom, którzy dzięki turystyce lokalnej będą mogli zarabiać, ale także mieszkańcom, którzy będą mogli odkryć Kraków na nowo. - Tak szczerze – kto z nas mieszkańców chodził na kawę na Rynek? – pytała dyrektor Helbin, przyznając, że krakowianie mogą czuć się trochę zaniedbani przez miasto, które stawiało na turystów zagranicznych. To się ma zmienić. Mieszkańcy będą zapraszani  do ponownego odkrywania miasta. Specjalnie dla nich zostaną zaktualizowane trasy zwiedzania, dzięki którym będą oni mogli zobaczyć najpiękniejsze miejsca, zabytki i atrakcje, a także skorzystać z oferty krakowskich przedsiębiorców, którzy płacą w podatki w Krakowie. Tematyczne spacery z obszaru: literatury, muzyki, filmu, rzemiosła, rękodzieła, miejsc pamięci, historii Krakowa, będą prowadzone przez profesjonalnych przewodników, entuzjastów, artystów, aktywistów, literatów. Równolegle będą odbywać się różne, otwarte wydarzenia kulturalne i społeczne, takie jak np. kina samochodowe, pikniki, małe koncerty. Wszystko z zachowaniem należytych zasad bezpieczeństwa.

Drugi obszar kampanii „Bądź turystą w swoim mieście”, to wszelkiego rodzaju warsztaty.
W Krakowie działa kilkaset firm, instytucji, osób, które prowadzą ciekawe, merytoryczne i zróżnicowane warsztaty. Dzięki temu niewielkim kosztem mieszkańcy Krakowa będą mogli nauczyć się czegoś nowego, poszerzyć wiedzę i umiejętności i całymi rodzinami oraz grupami znajomych wypełniać w atrakcyjny sposób swój czas, a lokalni przedsiębiorcy rozpoczną normalne funkcjonowanie i prowadzenie swoich biznesów.

Chwaląc główne założenia kampanii, radny Łukasz Sęk zwracał uwagę na niepokojące dane z systemu rezerwacji hotelowo-noclegowych, z których wynika, że na tle innych polskich miast, Kraków odwiedzany jest coraz rzadziej.

Radny Włodzimierz Pietrus zwrócił uwagę, że występować może takie zjawisko jak ostatnio w Zakopanem, że wielu turystów przyjeżdża, ale nie nocuje i że tu może być problem. Według radnego należy też dobrze wypromować bon turystyczny, dzięki któremu można zachęcać do odwiedzin Krakowa.

Podsumowując obrady Komisji, jej przewodniczący radny Tomasz Daros podkreślił, iż bardzo ważnym jest, aby przy całej uwadze skupionej na przywracaniu turystyki do życia, nie doszło do powtórki sytuacji sprzed epidemii, gdy turystyka zagraniczna w Krakowie przybrała karykaturalną wręcz formę, na którą skarżyli się mieszkańcy.

pokaż metkę
Autor: Błażej Siekierka
Osoba publikująca: KATARZYNA MALETA-MADEJSKA
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat