Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Znamy wyniki analizy ruchu drogowego w czasie epidemii

Miasto porównało natężenie ruchu pojazdów w Krakowie przed i po wprowadzeniu stanu epidemii. Zebrane dane są jednoznaczne: notowane w maju natężenia są o ok. 30-40 proc. niższe, niż w analogicznym okresie w ubiegłych latach.

Fot. Tomasz Stankiewicz / krakow.pl

Dane zbierane były za pomocą tzw. pętli indukcyjnych zainstalowanych w jezdni, na co dzień wykorzystywanych do sterowania wyświetlanymi sygnałami sygnalizacji świetlnych.

Pomiary wykonywano w okresie tygodniowym, od soboty do piątku przez 24 godziny na dobę. Wybrano tygodnie możliwe najbardziej miarodajne, czyli nie wzięto pod uwagę danych z okresów ferii, świąt wielkanocnych itp. (zarówno przed jak i po świętach).

Dodatkowo porównano wyniki z analogicznych okresów w 2018 r. Nie było możliwości wykorzystania danych z 2019 roku z uwagi na fakt, że przebudowa ulicy Królewskiej, a w szczególności skrzyżowania na alejach Trzech Wieszczów, spowodowały duże braki danych porównawczych.

W ramach pomiarów rejestrowano liczbę pojazdów przejeżdżających przez całe skrzyżowanie w ciągu doby. Oznacza to, że wartości są uśrednione, gdyż na danych szczegółowych zauważano znaczne wahania wyników w ciągu doby (zmiana okresów szczytów komunikacyjnych spowodowana zaburzeniem motywacji podróży).

Najbardziej zauważalna jest tendencja, że większe spadki obserwowano na drogach niższych klas, niż głównych trasach komunikacyjnych. Prawdopodobnie spowodowane jest to faktem, że główne trasy na co dzień są przeciążone i kierowcy szukając tras alternatywnych dodatkowo obciążają ulice lokalne i osiedlowe, przez co zaprezentowane w niniejszym opracowaniu spadki natężeń ruchu mogą być niedoszacowane.

W tym celu wykorzystano pomiary z systemu sterowania ruchem. Wybrano 15 skrzyżowań, na których możliwe było uzyskanie danych o liczbie pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie zarówno w okresie ostatnich miesięcy jak i ubiegłych lat. Lista skrzyżowań poniżej:

  • al. Mickiewicza – Czarnowiejska
  • al. Mickiewicza – Piłsudskiego – Focha
  • Czarnowiejska – Kijowska
  • Mogilska – Komenda Wojewódzka Policji
  • rondo Mogilskie
  • al. Jana Pawła II – Klasztorna
  • rondo Grzegórzeckie
  • Zakopiańska – Brożka – Tischnera – Wadowicka
  • rondo Grunwaldzkie
  • Kapelanka – Grota-Roweckiego – Brożka
  • Kapelanka – Kobierzyńska
  • Monte-Cassino – Kapelanka
  • Wielicka – Nowosądecka
  • Tischnera – Turowicza
  • rondo Matecznego

Poniższe raporty przedstawiają analizę pomiarów z lutego, marca, kwietnia i maja.

Porównanie natężeń dobowych – podsumowanie [PDF]

Porównanie natężeń dobowych – załącznik do podsumowania [PDF]

 

pokaż metkę
Autor: KAMIL POPIELA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-05-20
Data aktualizacji: 2020-05-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź