Kultura rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kupując oczami. Reklama w przedwojennym Krakowie – zapraszamy na wystawę

Muzeum Historyczne Miasta Krakowa zaprasza do Kamienicy Hipolitów na wystawę prezentującą bogaty świat środków reklamowych stosowanych przez miejscowych przedsiębiorców w drugiej połowie XIX wieku i pierwszych dekadach wieku XX. Wystawa potrwa do 11 czerwca.

Fot. materiały prasowe/MHK
materiały prasowe/MHK

Największą siłę oddziaływania na potencjalnych klientów w minionych dziesięcioleciach miały ogłoszenia zwane niegdyś inseratami, drukowane w prasie, w księgach adresowych i informatorach, poza tym katalogi oraz cenniki wydawane przez przedsiębiorstwa. Na wystawie prezentowane są afisze, plakatów i wywieszki, jak również cała gama ulotek, druków firmowych, a nawet oznakowanego papieru pakunkowego. Zobaczyć można również całą paletę opakowań reklamowych, takich jak np. bombonierki po czekoladkach czy puszki po herbacie i kawie, a nawet upominki reklamowe opatrzone zastrzeżonym znakiem towarowym promującym firmę.

Nieodzownym elementem każdego lokalu handlowego było okno wystawowe, którego aranżacja miała na celu przyciągniecie i zachęcenie przechodnia do wejścia do sklepu, a następnie dokonania zakupu. O istotnej roli witryn świadczy fakt urządzania w przedwojennym Krakowie konkursów na ich najlepszą aranżację. Na wystawie pokazano tradycyjne szyldy i stanowiące zapowiedź nowoczesnych technologii – neony. Niewątpliwy przejaw nowych technik komunikacji masowej stanowiły wówczas filmy i muzyczne nagrania reklamowe. Formy i środki reklamy ewoluowały wraz ze zmianą obowiązujących stylów w sztuce i modzie, a nawet poczucia smaku ludzi. Zmieniały się tak samo, jak zmieniało się miasto, jego wygląd i dynamika. Warto zauważyć, że wiele reklam dzięki współpracy przedsiębiorców z artystami plastykami zyskało walory estetyczne. Najlepszy przykład takich działań to współpraca kupca kolonialnego Juliusza Grossego (i jego następców) i artystów Anny i Franciszka Seifertów. Udało się im stworzyć jednolitą formę i określony wyraz estetyczny firmy, który stał się rozpoznawalnym znakiem.

ADRES: Plac Mariacki 3, Kraków
pokaż metkę
Autor: DOMINIKA BIESIADA
Osoba publikująca: NATALIA WÓJS
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
powrót

Zobacz także

Znajdź komunikat