Poradnia dla dzieci z niepowodzeniami edukacyjnymi zaprasza na dzień otwarty
Warsztaty, gry, zabawy oraz konsultacje ze specjalistami – to program dnia otwartego, który dzisiaj, 20 października, organizuje Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie przy ul. Gertrudy 2. Dyrektor i pracownicy placówki zapraszają wszystkich rodziców, których dzieci mają specyficzne trudności w uczeniu się. Wydarzenie wpisuje się w trwający właśnie Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji.
W czwartek po południu, w godz. 14:00–18:00, na terenie poradni odbędą się:
- godz. 14:00–16:00 Warsztaty dla dzieci i rodziców „Nauka przez zabawę – gry dydaktyczne”
- godz. 17:00–18:00 Konsultacja dla dzieci i rodziców – wszystko o metodzie Biofeedback
- godz. 14:00–18:00 Gry, zabawy i konsultacje ze specjalistami w pokojach tematycznych: „Pokój logopedyczny”, „Dyskalkulia – matematyka nie taka straszna”, „Dysortografia – polubić ortografię”, „Dysleksja – lubię czytać”, „Dysgrafia – jak ładnie pisać”, „Pokój terapeutyczny – porozmawiajmy o emocjach związanych z uczeniem”
Ci, którzy przyjdą jutro do poradni, będą mogli sprawdzić swoje siły w trakcie gier dydaktycznych oraz ćwiczeń, a także przekonać się, że słowa zaczynające się na „dys-„ nie są takie straszne. W pokojach tematycznych zatrudnieni w poradni specjaliści będą przeprowadzać zajęcia dla gości. Oprócz zajęć praktycznych pracownicy poradni będą udzielać porad dotyczących problemów związanych z nauką szkolną. Warto więc przyjść i zasięgnąć fachowej wiedzy.
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie istnieje od 1 września 2012 r. Powstała na bazie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci Dyslektycznych działającej od 1993 roku. Poradnia jest publiczną placówką oświatowo-wychowawczą, która oferuje nieodpłatną pomoc diagnostyczną i postdiagnostyczną dla uczniów krakowskich szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Pomoc jest skierowana do uczniów:
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się o charakterze dysleksji rozwojowej,
- z inteligencją niższą niż przeciętna,
- przybywających z zagranicy oraz dzieci cudzoziemców, z zaburzeniami komunikacji językowej: jąkanie, niedokształcenie mowy o typie afazji.
Poradnia zapewnia kompleksową opiekę polegającą na:
- wielospecjalistycznej diagnozie prowadzonej przez psychologów, pedagogów, logopedów posiadających bogate doświadczenie w pracy z dziećmi; diagnoza pozwala na wykrycie przyczyn trudności edukacyjnych, określenie mocnych stron dziecka, co stanowi bazę dla nauczyciela w zindywidualizowanym podejściu do ucznia;
- indywidualnej i grupowej pracy postdiagnostycznej (terapii przyczyn trudności edukacyjnych) skierowanej do dziecka oraz rodzica, z wykorzystaniem nowoczesnych, różnorodnych form i metod pracy; oferta poradni jest dostosowana do możliwości i potrzeb klientów i uaktualniana w każdym roku szkolnym;
- pomocy nauczycielom, specjalistom pracującym na terenie szkoły – np. udział w Zespołach ds. Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi, konsultacje przypadków ze złożonymi trudnościami edukacyjnymi (superwizja, grupa wsparcia), szkolenia dla nauczycieli i zebrania dla rodziców.
Warto przypomnieć, że termin dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń:
- dysleksję – trudności w czytaniu;
- dysortografię – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni;
- dysgrafię – trudności ze stroną graficzną pisma, tzw. brzydkie pismo;
- dyskalkulię – trudności w uczeniu się matematyki.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronieinternetowej krakowskiej poradni.