Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Adres: Aleja Słowackiego 58/5, Kraków
  • Data:

    2015-04-26 - 2015-05-20

  • Dodatkowe informacje:

    Galeria F.A.I.T. Al. Słowackiego 58/5 30-004 Kraków Polska godziny otwarcia czwartek 12.00 - 22.00 tel. +48 12 358 88 28 biuro@fait.pl Gaweł Kownacki +48 600 803 083 gawel@fait.pl Magdalena Kownacka +48 600 760 888 magda@fait.pl

Marek Chlanda, Wojciech Ćwiertniewicz, Marek Gardulski, Grupa Robocza (Jacek Szmuc, Witold Górka, Ryszard Bobek, Bogdan Zimowski), Peter Grzybowski, Piotr Marek, Adam Rzepecki, Artur Tajber, Maciej Toporowicz
kurator wystawy: Magdalena Kownacka
Tytuł wystawy zaczerpnięty jest z filmu Adama Rzepeckiego. Jest to realizacja z 1990 roku. Zamyka więc dekadę lat 80. Utrwalone zostały na nim córki artysty postawione przed kamerą i przez nią obserwowane. Dziewczynki w absurdalnych papierowych koronach patrzą w obiektyw czując sztuczność i niewygodę sytuacji, w której się znajdują. Film przywołuję z osobistego powodu. Dziewczynki w nim występujące w 1990 roku były mniej więcej w moim wieku. Więc to z ich perspektywy oglądam sztukę dekady lat 80., a wystawa, podobnie jak film Rzepeckiego, jest urwanym fragmentem i materiałem do potencjalnej, większej realizacji. Początkowe założenia o stworzeniu prezentacji postaw kontrkulturowych lat 80. w sztukach wizualnych w Krakowie, zweryfikowane zostały w trakcie przeprowadzanych wywiadów z artystami. Grupa artystów, których można by wiązać z tzw. kontrkulturą, lub raczej ze skrajną samodzielnością twórczą czy intelektualną, nie określała dekady lat 80. jako faktycznie istniejącego i odrębnego okresu w sztuce, który ma swoje odzwierciedlenie w formie czy relacji do wydarzeń historycznych.
Adam Rzepecki, który już w dzieciństwie wolał być Krzyżakiem niż podziwianym przez wszystkich Zbyszkiem z Bogdańca, uosabia w sobie postawę kontestacji i neguje wszystkie reguły i stereotypy. Rezultaty jego działań przypominają jedno ze stwierdzeń artysty: "Prawdziwa sztuka musi być poważna. Albo i nie". Postacie królów, czy raczej królewien z tytułowego filmu, odwołują nas do świata wyobraźni, tajemnicy i dziecięcej zabawy. To właśnie nurt zabawy i ironii, przybierający często wymiary absurdu, jest jednym z motywów przewodnich postaw, które zostaną przywołane. Kreowane, na pierwszy rzut oka realne sytuacje: odkurzanie ulicy, gotowanie potraw, malowanie pokoju, sprawiają wrażenie parateatralnej maskarady i zabawy. Nie da się sfotografować rzeczywistości – to stwierdzenie formułujące złożenia Grupy Roboczej. Mimo iż działała w drugiej połowie lat 70., jej realizacje zadziwiająco rezonują z atmosferą pozostałych prac. Kreowane światy i sytuacje to domena także Piotra Marka – dla niektórych legendy krakowskiej kontrkultury. Maciej Toporowicz (członek grupy AWACS) wspomina go jako przykład osobowości „borderline genius", czyli osoby