Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Adres: ul.Lubicz 48, Kraków
  • Data:

    2015-02-27 - 2015-03-08

27 lutego 2015 Opera Krakowska zaprasza
na premierę „Pięknej Heleny" Jacquesa Offenbacha w reżyserii Rudolfa Zioło. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Piotr Wajrak, scenografię
i kostiumy przygotował Andrzej Witkowski, a nad stroną choreograficzną czuwa Jarosław Staniek.

Krakowska "Piękna Helena" to przedstawienie pełne zaskakujących rozwiązań z współczesną wersją libretta napisanego przez Krzysztofa Czeczota, który nadał mitologicznym skojarzeniom zupełnie nowy wymiar. Akcję spektaklu przeniósł do demokratycznej Polski, a Parys i Helena spotkają się w letnim kurorcie. Libretto przepełnione humorem doskonale współgra z dynamiczną muzyką Offenbacha.

W historii Opery Krakowskiej tytuł gości na afiszu po raz pierwszy.

Przypomnijmy, iż słynna operetka miała swoją prapremierę światową 17 grudnia 1864 w paryskim Théâtre des Variétés. Zaskoczyła widzów odniesieniami do ówczesnych władców, m.in. do Napoleona III i jego żony Eugenii. Były to czasy cesarstwa francuskiego, a operetka wywołała skandal wśród publiczności. Jej popularność rosła z każdym dniem. Przedstawienie doczekało się setki wystawień, a każde z nich odbywało się przy pełnej frekwencji widowni.

Kolejne spektakle „Pięknej Heleny" na krakowskiej scenie odbędą się 28 lutego oraz 1, 3, 6 i 8 marca 2015.

libretto: Krzysztof Czeczot wg libretta Henri Meilhaca i Ludovica Halévy'ego

REALIZATORZY:
Reżyseria: Rudolf Zioło
Kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak
Scenografia i kostiumy: Andrzej Witkowski
Choreografia: Jarosław Staniek
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Reżyseria światła: Damian Pawella
Projekcje video: Dariusz Pawelec

OBSADA:
Helena | Marta Abako, Monika Ledzion
Parys | Andrzej Lampert, Marcin Pomykała, Adam Sobierajski
Kalchas | Andrzej Biegun, Michał Kutnik, Przemysław Rezner
Agamemnon | Andrzej Biegun, Krzysztof Dekański
Menelaus | Janusz Ratajczak, Witold Wrona
Orestes | Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska
Achilles | Janusz Dębowski, Krzysztof Kozarek, Marcin Kotarba
Ajaks I | Marek Gerwatowski, Marcin Kotarba, Krzysztof Kozarek
Ajaks II | Marek Gerwatowski, Marcin Pokusa
Filokomes | Stanisław Knapik, Franciszek Makuch
Eutykles | Krzysztof Dekański, Rafał Pawłowski
Bakhis | Karolina Wieczorek, Karin Wiktor-Kałucka
Partenis | Barbara Ogonowska
Leoena | Kamila Wojtyś, Marta Mietelska, Magdalena Wołoch
Naga | Marta Mietelska, Magdalena Wołoch
Pracownik hotelu | Marcin Herman, Rafał Pawłowski

Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej
________________________________________

SYLWETKI REALIZATORÓW

RUDOLF ZIOŁO
Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Wydziału Reżyserii Dramatu
w leningradzkim Instytucie Teatru, Muzyki i Kinematografii (1982). Wykłada na Wydziale Reżyserii Dramatu w krakow¬skiej PWST. Związany z krakowskimi teatrami: Teatrem im. J. Słowackiego (1983 - 86) m.in. „Psie serce" M. Bułhakowa, „Mały bies" F. Sołoguba; ze Starym Teatrem im.
H. Modrzejewskiej (1986 – 97) m.in. „Republika marzeń" B. Schulza, „Księżniczka Turandot"
C. Gozziego, „Sen nocy letniej" i „Burza" W. Szekspira; z Teatrem Powszechnym im. Z. Hűbnera
w Warszawie (1983 – 2003) m.in. „Wujaszek Wania" A. Czechowa, „Wariacje Goldbergowskie"
G. Taboriego, „Biesy" F. Dostojewskiego; z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku ( od 2003) m.in. „Woyzeck" G. Bűchnera, „Noże w kurach" D. Harrovera, „Orkiestra Titanic" Ch. Bojczewa, „Nasi najdrożsi" P. Osmenta; z Teatrem im. W. Bogusławskiego w Kaliszu (2008 – 13) m.in. „Plaża"
P. Asmussena, „Trzy po trzy" A. Fredry. Reżyserował w Teatrze Polskim we Wrocławiu m.in. „Kubuś Fatalista i jego pan" D. Diderota, „Mizantrop" Moliera; w Teatrze im. S. Wyspiańskiego
w Katowicach m.in. „Wesele" S. Wyspiańskiego. Współpracował z Teatrem Telewizji m.in. „Panna Julia" A. Strindberga, „Inne rozkosze" J. Pilcha, „Republika marzeń" B. Schulza. Realizował spektakle za granicą – w Bratysławie i Tokio. Jest laureatem m.in. nagrody im. Leona Schillera, na Opolskich Kon¬frontacjach Teatralnych otrzymał wyróżnienie za „Republi¬ki marzeń" wg B. Schulza (Stary Teatr w Krakowie) i za „Psie serce" M. Bułhakowa (Teatr Powszechny w Warszawie). Rudolf Zioło zdo¬był także nagrodę Fundacji Theatrum Gedanense za inscenizację „Burzy" W. Szekspira (Stary Teatr w Krakowie).

PIOTR WAJRAK
Dyrygent, pedagog, menedżer i trener biznesu. Formację dyrygencką uzyskał u prof. Bogusława Madeya. W latach 1995-2006 związany z warszawskim Teatrem Wielkim-Operą Narodową, gdzie m.in. przygotował premierę „Strasznego dworu" w kontrowersyjnej reż. A. Żuławskiego.
Był dyrektorem artystycznym Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie (2004-2008).
W kwietniu 2013 r. inaugurował XX Bydgoski Festiwal Operowy nową inscenizacją „Halki" Moniuszki, która przyniosła mu uznanie i pochwały krytyki. Zrealizował „Pana Twardowskiego"
L. Różyckiego (Teatralna Nagroda Muzyczna im. Jana Kiepury dla najlepszej premiery baletowej roku 2007). W ciągu ostatniego roku debiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi świetnie przyjętą premierą baletową „Oniegin" do muzyki symfonicznej P. Czajkowskiego oraz zrealizował „Straszny dwó"r S. Moniuszki na 60-lecie tej sceny w reż. K. Jandy (spektakl wyróżniony tytułem Energia Kultury 2014), otworzył XXI Bydgoski Festiwal Operowy „Księżniczką czardasza"
w inscenizacji W. Adamczyka, nagrał z orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej „Uwerturę i Symfonię"
J. Wieniawskiego po raz pierwszy w historii fonografii (wyd. Acte Prealable AP331). Regularnie dyryguje w polskich filharmoniach i operach, nagrywa płyty. Piotr Wajrak jest adiunktem
w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, prowadzi orkiestrę, wokalne zespoły operowe i klasę dyrygentury. Od 2010 r. często zapraszany do Opery Krakowskiej – dyrygował „Strasznym dworem", „Halką", „Orfeuszem i Eurydyką" oraz „Operą b/o". Więcej informacji: facebook.com/PiotrWajrak.

ANDRZEJ WITKOWSKI
Scenograf. Absolwent historii sztuki UJ w Krakowie (1979) i scenografii na krakowskiej ASP (1983). Jako dyplom zrealizował scenografię i kostiumy do „Eugeniusza Oniegina" w Teatrze Wielkim
w Łodzi, w reżyserii Macieja Prusa. Pracował w teatrach w całej Polsce, a także w Słowacji, Słowenii, Japonii i Włoszech. Swoje najistotniejsze spektakle zrealizował w krakowskich teatrach im. J. Słowackiego i Starym, we wrocławskich Polskim i Współczesnym, w Warszawie
w Powszechnym i Narodowym. Przy spektaklach tych współpracował między innymi z Jerzym Jarockim, Rudolfem Ziołą, Piotrem Cieplakiem i Janem Englertem. Łącznie z realizacjami
do przedstawień telewizyjnych, jest autorem scenografii i kostiumów do ponad 160 przedstawień. Jest trzykrotnym laureatem nagrody za scenografię na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska (1985, 1993, 2003), zdobywcą nagrody teatralnej wojewody gdańskiego (1996), został także wyróżniony nagrodą za scenografię przedstawienia „Nieskończona Historia" w Teatrze Powszechnym w Warszawie na Ogólnopolskim Konkursie
na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2012). Prowadzi Pracownię Scenografii Teatralnej, w Katedrze Scenografii na krakowskiej ASP.

JAROSŁAW STANIEK
Choreograf, reżyser. Ma w swoim dorobku choreografie do blisko 200 spektakli teatralnych, operowych, a także filmów, programów TV, koncertów, teledysków. Zrealizował jako choreograf lub reżyser największe klasyczne tytuły musicalowe: „West Side Story", „Jesus Christ Superstar", „Hair", „Grease", „Footloose", „Fame", „Chicago" zarówno w Polsce jak i w Europie (Niemcy, Szwajcaria, Austria, Holandia, Czechy, Słowacja). Realizuje też własne spektakle m.in. „Opentaniec" (Pomorska Nagroda Artystyczna 2004), hip-hopowy projekt teatralny „12 Ławek" (Nagroda Prezydenta Gdyni 2006)), „Telesocjostory Metropolish" (nagroda Podlaskie Przedsięwzięcie Roku). Był autorem choreografii ceremonii przedmeczowych EURO 2012 na Stadionie Narodowym w Warszawie. Często angażuje się w pracę przy spektaklach dramatycznych oraz współtworzy oryginalne widowiska i spektakle muzyczne: „Sen nocy letniej" w Teatrze Muzycznym w Gdyni, „Mistrz i Małgorzata" w Teatrze Capitol we Wrocławiu, „Bracia Dalcz i S-ka" w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, „Tu-wim" w Teatrze Powszechnym w Łodzi (Złota Maska 2014), „Tramwaj zwany pożądaniem" i „Niech no tylko zakwitną jabłonie" w Teatrze Ateneum w Warszawie. W kinach można oglądać film „Serce, serduszko" Jana Jakuba Kolskiego
z jego choreografią, a na premierę czeka kolejny film - musical grozy „Córki Dancingu" (premiera jesienią 2015).

ZYGMUNT MAGIERA
Dyrygent, tenor, manager kultury. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. Założyciel i szef artystyczny OCTAVA ensemble. Jako dyrygent współpracował m.in. z Operą Wrocławską (pełniąc funkcję kierownika chóru), Operą Krakowską, Chórem Polskiego Radia, Capella Cracoviensis (kierownik artystyczny zespołu śpiewaków), Chórem i Orkiestrą Akademii Muzycznej w Krakowie, Krakowskim Chórem Kameralnym, Kantorei Sankt Barbara oraz Krakowskim Chórem Akademickim Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wraz z OCTAVA ensemble przygotowywał liczne nagrania, uczestniczył w wielu koncertach, konkursach i najważniejszych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Zdobył m.in. Grand Prix Ogólnopolskiego Turnieju Chórów „LEGNICA CANTAT" oraz Grand Prix X Ogólnopolskiego Festiwalu Chóralnego „Cantio Lodziensis". Prowadzi także działalność pedagogiczną. Od sezonu 2011/2012 jest kierownikiem Chóru Opery Krakowskiej.

DAMIAN PAWELLA
Reżyser światła. Współpracował z wieloma teatrami, m.in.: Teatrem Dramatycznym
w Warszawie, Starym Teatrem w Krakowie, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Teatrem Studio
w Warszawie, Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Muzycznym „Capitol" we Wrocławiu, Teatrem im. Kochanowskiego w Opolu, Teatrem im. Żeromskiego w Kielcach, Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu. Jest stałym współpracownikiem Kuby Kowalskiego, realizował także światła do spektakli Krystiana Lupy, Michała Borczucha, Michała Kotańskiego, Emilii Sadowskiej, Pawła Miśkiewicza, Konrada Imieli, Pawła Szkotaka. Z Rudolfem Zioło spotkał się
w pracy nad przedstawieniem „Dwóch w twoim domu" w Teatrze Wybrzeże.

DARIUSZ PAWELEC
Absolwent operatorstwa filmowego Wydziału Radia i Telewizji w Katowicach. Od lat związany
z oddziałem TVP w Krakowie. Jest realizatorem i reżyserem wielu programów i filmów związanych z tematyką kulturalną. Jego ostatnie filmy dokumentalne to Świetliki 15 (2008), „Zawód: inteligent" (2006), „Gdzie Rzym, gdzie Krym... czyli podróże Jerzego Pomianowskiego" (2003), Kraków Wyspiańskiego (2000), „Jerzy Pilch. Wyznania człowieka piszącego po polsku" (1999).
Od kilku lat współpracuje z Operą Krakowską jako reżyser światła i autor projekcji.

KRZYSZTOF CZECZOT
(r. 1979) – aktor, reżyser, dramaturg. Swoją pracę rozpoczynał w Teatrze Współczesnym
w Szczecinie prowadzonym przez Annę Augustynowicz, gdzie zagrał kilkanaście ról teatralnych,
a zwieńczeniem tej współpracy była rola Pana Młodego w Weselu St. Wyspiańskiego. Następnie związał się z Teatrem Rozmaitości, obecnie mieszka i pracuje w Warszawie, prowadzi dom producencki osorno.pl. Jest autorem tekstów dramatycznych, teatrów radia, na swoim koncie ma także współpracę z teatrem telewizji (autor tekstu, reżyseria). Laureat kilkunastu nagród za twórczość radiową, filmową, teatralną i dramatyczną w tym laureat prestiżowej nagrody Prix Europa za najlepszy teatr radia w Europie (Berlin 2013). Wykładowca PWSFTviT w Łodzi.

________________________________________

SYLWETKI ARTYSTÓW
RTA
MARTA ABAKO
Sopran. Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie. Sztukę wokalną doskonaliła m.in. pod kierunkiem Iriny Archipowej i Victorii de los Angeles. Śpiewała na scenach Niemiec, Danii, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Włoch, Kanady. Od roku 1992 jest solistką Opery Krakowskiej. W sezonie 1995/1996 występowała w Teatrze Wielkim w Łodzi. W tym samym czasie partią Carmen zadebiutowała w Operze Narodowej w Warszawie. Tam również wykonała partię Oktawiana w „Kawalerze srebrnej róży" R. Straussa. Na krakowskiej scenie śpiewała m.in. partie Papageny w „Czarodziejskim flecie", Romea w „Capuleti i Montecchi", Mimi w „Cyganerii", Cio-Cio-San w „Madama Butterfly", Siebla w „Fauście", Mercedes, Carmen i Micaëli w operze Bizeta, Łariny w „Eugeniuszu Onieginie". Została nagrodzona Złotym Medalem przez Międzynarodowe Centrum Kultury „Foyer des Artistes" przy Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie.

MONIKA LEDZION
Mezzosopran. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Od 2000 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, w której występuje m.in. w partii Olgi w „Eugeniuszu Onieginie", Dorabelli w „Cosi fan tutte", Karolki w „Jenufie" Janačka. Od 2004 współpracuje
z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Wystąpiła tam m.in. w partii Poliny w „Damie pikowej", Bersi w „Andrea Chénier", Maddaleny w „Rigoletcie", Siebel w „Fauście", II Damy
w „Czarodziejskim flecie". W 2006 wzięła udział w światowym prawykonaniu scenicznym opery „Iwona, księżniczka Burgunda" Zygmunta Krauzego w ramach Warszawskiej Jesieni. Współpracuje z Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Bałtycką i Operą Krakowską, gdzie śpiewała partię Jadwigi w przedstawieniu „Strasznego dworu" na Zamku w Niepołomicach oraz tytułową „Carmen" w operze Bizeta. Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym
i pieśniarskim.

ANDRZEJ LAMPERT
Tenor. Kształcił się na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej AM w Katowicach, następnie
w Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureat „Szansy na sukces", lider autorskiej grupy muzycznej PIN (do 2013) zdobył swoimi umiejętnościami zarówno miłośników soft-rocka jak i śpiewu klasycznego. Jest laureatem konkursów wokalnych w Bydgoszczy (nagroda specjalna), w Nowym Sączu (II nagroda), we Vrablach, Słowacja (III nagroda). W 2013 wystąpił w Preisträgerkonzert
w ramach Salzburger Festspiele, jako laureat Mozarteum. Zadebiutował w 2010 na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu partią Alfreda z „Traviaty" G. Verdiego. W 2012 roku wystąpił po raz pierwszy
w Operze Krakowskiej w partii Pinkertona w „Madamie Butterfly". Od września 2013 jest solistą krakowskiej sceny, gdzie wykonywał m.in. partie Nemorina w „Napoju miłosnym", Alfreda
w „Traviacie", Leńskiego w „Onieginie", Barinkaya w „Baronie cygańskim". W 2014 kreował Alfreda w Operze Narodowej w Montpellier, we Francji a także wykonał w Wiedniu partię Ewangelisty w „Pasji św. Mateusza" J. S. Bacha pod dyrekcją Conrada Artmuellera. W marcu 2015 wystąpi w „Pasji Jana" w Salzburgum oraz zaśpiewa partię Tamina w „Czarodziejskim flecie"
w operze w Baden. Zapraszany na koncerty w Europie i Ameryce.

MARCIN POMYKAŁA
Tenor. Śpiewak i pedagog. Absolwent Wydziału Edukacji Artystycznej i Dyrygentury Chóralnej Akademii Bydgoskiej oraz Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku
w klasie śpiewu prof. P. Kusiewicza. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat od nauki gry na fortepianie a następnie gitarze klasycznej. Jest pedagogiem Pałacu Młodzieży w Gdańsku, a jako wokalista – tenor, występuje solowo i współpracuje z Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Krakowską, filharmoniami: Częstochowską, Świętokrzyską, Słupską, Pomorską, Bałtycką, Sopocką Kameralną a także Filharmonią Dowcipu Waldemara Malickiego – koncertując w kraju i zagranicą oraz biorąc udział w nagraniach telewizyjnych.

ADAM SOBIERAJSKI
Tenor. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 2007 solista Opery Krakowskiej, związany również z Gliwickim Teatrem Muzycznym i Operą Śląską w Bytomiu. Jest dwukrotnym laureatem Konkursu im. I. Borowickiej w Krakowie (2006, 2008), zdobywcą wyróżnienia oraz czterech nagród, w tym dla najlepszego tenora w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im.
A. Didura w Bytomiu (2008), laureatem I Europejskiego Konkursu Tenorów w Sosnowcu (2009). Współpracuje z Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Muzycznym w Poznaniu oraz Filharmoniami: Krakowską, Śląską, Zabrzańską i Jeleniogórską. Jego repertuar obejmuje partie operowe takie jak: Tamino w „Czarodziejskim flecie", Don Ottavio w „Don Giovannim", Almaviva w „Cyruliku sewilskim", Alfred w „Traviacie", Leński w „Eugeniuszu Onieginie", Rodolfo w „Cyganerii", Nemorino w „Napoju miłosnym" oraz operetkowe: Adam w „Ptaszniku z Tyrolu", Su-Czong
w „Krainie uśmiechu", Tassilo w „Hrabinie Maricy" oraz Barinkay w „Baronie cygańskim".