górne tło

Uroczyste otwarcie Podziemi Rynku

24 września 2010, godz. 20.00

Rynek Główny w Krakowie


Uroczyste otwarcie wystawy:
Śladem europejskiej tożsamości Krakowa – szlak turystyczny po podziemiach Rynku Głównego

 

godz. 20.00

Imiona czasu. Imiona miasta...

Multimedialne widowisko muzyczne w reżyserii Romana Kołakowskiego

 

Udział biorą:

Krzysztof Jasiński – gospodarz całego wieczoru

Dorota Segda - narracja

Jan Nowicki -narracja

Marta Bizoń - śpiew

Natalia Sikora - śpiew

Przemysław Branny - śpiew

Roman Kołakowski - śpiew

Paweł Lipnicki  - śpiew

 

Zespół Muzyki Dawnej Dekameron

Zespół Instrumentalny MM

Chór kameralny Capelli Cracoviensis
Balet Dworski Cracovia Danza

 

Scenariusz i reżyseria: Roman Kołakowski

Scenografia wirtualna: Robert „Kozi” Kozłowski

Światło: Artur Szyman

Aranżacje: Tadeusz Czechak

Produkcja muzyczna: Maciej Marchewka

Realizacja widowiska: TRIAS S.A.

Produkcja wydarzenia: Krakowskie Biuro Festiwalowe

 

godz. 20.30

Muzyka bitewna, muzyka triumfalna

Heinrich Ignaz Franz von Biber: Sonata Sancti Polycarpi

Samuel Scheidt: Galliard Battaglia

George Frideric Handel: Muzyka ogni sztucznych (Music for the Royal Fireworks)


Capella Cracoviensis

Dyrygent: Jan Tomasz Adamus

 

 


 


IMIONA CZASU. IMIONA MIASTA..

w i d o w i s k o  m u l t i m e d i a l n e

Imiona Czasu. Imiona Miasta... to projekt nowoczesnego widowiska multimedialnego łączącego żywy plan aktorski i naturalną scenerię miasta z najnowocześniejszymi technikami multimedialnymi i oświetleniowymi. W warstwie muzycznej przedstawienie harmonizuje brzmienie średniowiecznego instrumentarium i interpretacji aktorskiej ze współczesnymi możliwościami elektronicznego przetwarzania dźwięku.

Tematem widowiska będzie historia Krakowa – ze szczególnym uwypukleniem zdarzeń odbywających się od koronacji Władysława I Łokietka, poprzez dokonania Kazimierza Wielkiego i Władysława II Jagiełły, aż po kluczowe wydarzenia Złotego Wieku. Tytułowe Imiona Czasu. Imiona Miasta to nazwa zakorzeniająca Kraków w całym bogactwie językowych skojarzeń, jego nazwy odmienianej i przytaczanej w różnych językach świata. Magiczne słowa, brzmiące swojsko, czasem dziwnie, historia języka wpisana w dumne nazwy dzielnic, placów, ulic, historia znaczona nazwiskami słynnych Krakowian, tajemnica ukryta w nazwach domów i pałaców…

Scenariusz – w dynamicznej formule kilkunastominutowego teledysku – będzie opowiadał  o najważniejszych datach w historii miasta tak, by poszczególne archiwalia stanowiące w dużej mierze multimedialne zbiory ekspozycji podziemnego parku archeologicznego, a zatem obrazy, dokumenty, fotografie, elektroniczne rekonstrukcje – były synchronicznie z muzyką i tekstem narracji wpisywane w elementy architektury krakowskich Sukiennic. Najważniejszą techniką decydującą o stylistyce projektu Imiona Czasu. Imiona Miasta... będzie tzw. mapping – technika wykorzystywana w większości najnowszych gier i animacji, polegająca na wirtualnym odwzorowaniu istniejącego obiektu (tutaj: Sukiennic) i zaskakującym przetwarzaniu jego kolorystyki, kształtu i struktury.

Średniowieczne kompozycje – na nowo zaaranżowane– będą wykonywać znakomici artyści, w tym śpiewający aktorzy: Marta Bizoń, Natalia Sikora, Przemysław Branny, Roman Kołakowski, Paweł Lipnicki, a także Zespół Muzyki Dawnej Dekameron pod kierunkiem Tadeusza Czechaka, Zespół Instrumentalny MM pod kierunkiem Macieja Marchewki i Chór kameralny Cappellae Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. Narratorami widowiska będą Dorota Segda i Jan Nowicki ,
a jego gospodarzem – Krzysztof Jasiński.

W wydarzeniu wezmą także udział tancerze Baletu Dworskiego Cracovia Danza w kostiumach z epoki. Celem ich obecności jest tutaj nie tyle zaprezentowanie konkretnych układów choreograficznych, ale samo podkreślenie barwności wydarzenia i nawiązanie tym samym do treści projekcji.

Tuż po wielkim widowisku wystąpi orkiestra Capella Cracoviensis pod batutą Jana Tomasza Adamusa z udziałem wybitnych instrumentalistów specjalizujących się w grze na historycznych instrumentach. W programie koncertu zatytułowanym Muzyka bitewna - muzyka triumfalna znalazły się m.in.: Sonata Sancti Polycarpi Heinricha Ignaza Franza von Bibera, słynna Galliard Battaglia Samuela Scheidta, czy sensacyjna Muzyka ogni sztucznych (Music for the Royal Fireworks) George'a Friderica Handla, upamiętniająca militarny sukces przybranej ojczyzny kompozytora. Efektowna muzyka, w połączeniu z rzadkimi instrumentami dętymi (cynki, wąskomenzurowe puzony, trąbki naturalne) stanowić będzie tło dla efektownych iluminacji Krakowskiego Rynku i Sukiennic, a także dla inauguracji długo oczekiwanej fontanny w pobliżu wejścia do podziemia  do unikatowego w skali europejskiej parku archeologicznego. Koncert kończy także krakowskie obchody 600-lecia Bitwy pod Grunwaldem.