Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu montuje na ul. Kurniki słupki na krawędzi chodnika – tym razem nie chodzi tylko o bezpieczeństwo i komfort pieszych, ale też o sprawność komunikacji miejskiej. Źle zaparkowane samochody w Krakowie nie są zjawiskiem marginalnym – straż miejska notuje rocznie 63 tys. takich przypadków.
W czasie porządkowania Strefy Płatnego Parkowania ZIKiT dopasowuje miejsca do parkowania pod względem zapewnienia pieszym bezpieczeństwa i chodników odpowiedniej szerokości. Stąd liczne, nowe słupki oddzielające chodniki od jezdni – z jednej strony jest to odsunięcie ruchu samochodowego od pieszych, a z drugiej sposób na kierowców trzymających się swoich przyzwyczajeń w parkowaniu, ale już niekoniecznie przepisów.
17 listopada montowane były słupki na krawędzi chodnika na ul. Kurniki. W tym przypadku najważniejsze było z kolei zapewnienie kierowcom autobusów miejskich możliwości swobodnego wyjazdu w trasę. Samochody zatrzymujące się jednym kołem na chodniku, w miejscu niedozwolonym, utrudniały lub uniemożliwiały autobusom swobodny wyjazd w trasę. Drogowcy więc montują słupki, aby ułatwić życie pasażerom korzystającym codziennie z linii autobusowych, które odjeżdżają z ul. Kurniki.
Niestety, parkowanie w miejscach niedozwolonych jest częstą sytuacją. Kilkudziesięciu strażników miejskich, którzy mają uprawnienia do kontroli ruchu drogowego, każdego roku zajmuje się dziesiątkami tysięcy takich wykroczeń drogowych. W 2016 roku interweniowali 63 tys. razy. Najbardziej drastyczne przypadki, czyli blokowanie przejazdu tramwajów na ulicach Starego Miasta, są znane, ale już dziesiątki tysięcy mniej problematycznych wykroczeń nie jest nagłaśnianych.
Strażnicy miejscy nie są w stanie kontrolować każdego skrawka miasta pod kątem zachowań kierowców. Dlatego ZIKiT zdecydował, by na obszarach reorganizacji parkowania, zadbać o pieszych ich bezpieczeństwo i komfort, uniemożliwiając nieprzepisowe parkowanie za pomocą montażu dodatkowych słupków. Ich duża liczba jest zaskakująca, bo pojawiają się w miejscach, gdzie wcześniej stały samochody – dziś na szerszych chodnikach słupki się wyróżniają.
Zdecydowano, że na terenie Starego Miasta mocowane będą droższe żeliwne słupki, nawiązujące do zabytkowego charakteru dzielnicy. W innych częściach miasta montowane są tańsze słupki rurowe. Za każdym razem pojawiają się tam, gdzie trzeba zapobiec parkowaniu, które może zmniejszać bezpieczeństwo pieszych lub wręcz im uniemożliwiać przejście. Doświadczenia ze ścieżek rowerowych, na których rozpoczęto montaż słupków, wskazują, że są one skutecznym rozwiązaniem.