We wtorek zaprezentowano projekt rewitalizacji bulwarów wiślanych „Wisła łączy”. Plan zakłada spójne zagospodarowanie nie tylko najbliższego otoczenia Wisły, ale i jej przyległych dopływów tak, by połączyć w nowy sposób całe miasto. O szczegółach poinformował dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej Piotr Kempf.

Każdy, kto odwiedził bulwary wiślane, wie, że stanowią one nie tylko jedno z najpopularniejszych miejsc wypoczynku oraz rekreacji w Krakowie, ale także są bardzo chętnie wykorzystywane przez rowerzystów, rolkarzy i pieszych jako alternatywna trasa komunikacyjna.

– Sztuką jest połączyć wszystkie te potrzeby tak, aby mogły one ze sobą współgrać, tworząc estetyczną przestrzeń o walorach rekreacyjnych. Tereny nadrzeczne stwarzają wiele możliwości wartych wykorzystania. Nowe bulwary to spełnienie marzeń mieszkańców Krakowa o zwróceniu się miasta ku rzekom, stwarzając jednocześnie alternatywną drogę komunikacji łączącą całe miasto – powiedział Piotr Kempf, dyrektor ZZM.

Wzdłuż Wisły miasto planuje wprowadzenie pasa zieleni poprzez rozdzielenie ruchu pieszego od rowerowego, stworzenie nowych miejsc do wypoczynku z widokiem na Wisłę, a także zastosowanie wysokiej jakości materiałów, podkreślających prestiż tego wyjątkowego miejsca.

Projekt zakłada nie tylko rewitalizację bulwarów wiślanych, ale i połączenie ich z ciągami pieszo-rowerowymi wzdłuż jej dopływów, z odległymi miejscami Krakowa. W planach jest m.in. stworzenie ciągów tras pieszo-rowerowych oraz kajakowych wzdłuż rzek Rudawy, Wilgi, Prądnika, Białuchy i Dłubni – nowy, bezpieczny i szybki sposób skomunikowania odległych rejonów Krakowa. Ciągłość zostanie zapewniona poprzez budowę kilku kładek oraz przystani. Celem jest zachowanie walorów przyrodniczych – tereny wzdłuż rzek pełnią bardzo ważną funkcję przyrodniczą, stanowiącą podstawę do nowego zagospodarowania bulwarów. Trasy będą wykonane z naturalnych materiałów przepuszczalnych. Projekt „Wisła łączy” zakłada również stworzenie co 500 metrów kameralnych miejsc do wypoczynku w otoczeniu dzikiej przyrody.

Ponadto planowane jest stworzenie ponad 50 km tras pieszo-rowerowych, powstanie sześć stacji Park&Bike, 10 nowych kładek pieszo-rowerowych nad Wisłą, Dłubnią, Białuchą czy Wilgą.