W Magistracie, w Sali Obrad im. Stanisława Wyspiańskiego odbyła konferencja „Wychowanie do starości wyzwaniem młodości”, w której uczestniczyło około stu nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek oświatowych. Tematem spotkania była rola edukacji w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia w „srebrną przyszłość”.

– Ta konferencja jest przejawem wiary w szkołę, w kształcenie instytucjonalne, które oddziałuje na postawy uczniów i wpływa na wybierane przez nich wartości. To jest także zainicjowanie pewnego kierunku działań, który jest ściśle związany z Gminnym Programem Aktywności i Integracji Osób Starszych – powiedziała Doradca Prezydenta Krakowa ds. Polityki Senioralnej Anna Walkowicz-Okońska w słowie wstępnym do uczestników spotkania. Wyraziła też nadzieję, że nauczyciele, wychowawcy i pracownicy pedagogiczni podejmą współpracę z Miastem w zakresie realizacji programu edukacji do starości.

Wystąpienia merytoryczne przygotowali: Jan Żądło, dyrektor Wydziału Spraw Społecznych UMK (Informacja o założeniach gminnego Programu Aktywności i Integracji Osób Starszych PASIOS), prof. dr hab. Katarzyna Szczerbińska, Collegium Medicum UJ Pracownia Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem, Katedra Epidemiologii i Medycyny Zapobiegawczej (Czy można zapobiec starości?), dr Magdalena Ślusarczyk, Instytut Socjologii UJ (Srebrne społeczeństwo – wyzwania dla edukacji), mgr inż. Zbigniew Miksztal, Bractwo Mądrości Życiowej, Krakowskie Centrum Seniora (Uczenie się przez całe życie a satysfakcjonująca starość). Po wystąpieniach odbyły się warsztaty w czterech grupach odpowiadających kolejnym etapom edukacyjnym, a na koniec nastąpiło podsumowanie efektów pracy grup warsztatowych i zebranie zgłoszeń imiennych osób, które podjęły współpracę z Doradcą Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie edukacji do starości.

Konferencji przysłuchiwali się również przedstawiciele Rady Krakowskich Seniorów, gremium powołanego uchwały Radą Miasta Krakowa w 2014 r. Jest to ciało o charakterze inicjatywnym, doradczym i konsultacyjnym wobec organów Gminy Miejskiej Kraków. Jego celem jest zapewnienie seniorom wpływu na sprawy dotyczące społeczności lokalnej, w tym najstarszego pokolenia.

Przed konferencją postawiono następujące cele:

  • zainteresowanie osób odpowiedzialnych za tworzenie i realizację szkolnych programów wychowawczych ważną dla przyszłości obecnych uczniów ideą edukacji  do starości;
  • zainicjowanie krakowskiego projektu  Wychowanie do starości  wyzwaniem młodości”, związanego z edukacją do starości, a realizowanego w ramach Gminnego Programu Aktywności i Integracji Osób Starszych (PASIOS) i zainteresowanie nim szkół;
  • przedstawienie globalnych trendów i dobrych praktyk związanych z odpowiedzialnym rozwojem, uczeniem się przez całe życie i przygotowaniem do „srebrnej przyszłości”;
  • zapoznanie uczestników konferencji z pożądanymi w społeczeństwach II połowy XXI wieku kompetencjami niezbędnymi do przeżywania starości w dobrostanie;
  • powstanie nauczycielskiej grupy animatorów edukacji do starości dla opracowania zrębów krakowskiego programu edukacji do starości oraz scenariuszy zajęć;
  • ogłoszenie konkursu z nagrodami dla nauczycieli na najciekawsze opracowania programu Wychowanie do starości  wyzwaniem młodości” w 4 etapach edukacyjnych.