Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Znamy werdykt 12. edycji Boskiej Komedii

W sobotę, 14 grudnia, podczas gali w Teatrze im. J. Słowackiego został ogłoszony werdykt 12. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. Jury przyznało łącznie 11 nagród.

Fot. materiały prasowe

Najlepszym przedstawieniem 12. edycji festiwalu zostały „Cząstki kobiety” Kornéla Mundruczó, a grająca w nim Justyna Wasilewska została jednogłośnie wybrana najlepszą aktorką festiwalu. Towarzyszący jej w tym przedstawieniu Dobromir Dymecki również wyróżniony został nagrodą aktorską. Najlepszym reżyserem, kolejny rok z rzędu, został Michał Borczuch, a grającego w jego przedstawieniach Krzysztofa Zarzeckiego uznano za najlepszego aktora. Aktorsko jury wyróżniło także Oksanę Czerkaszynę za rolę w spektaklu „Lwów nie oddamy”. Za najlepszą scenografię nagrodzono Mirka Kaczmarka („Trojanki”). Nagrody zespołowe otrzymali autorzy muzyki i multimediów do spektaklu „Inni ludzie”. Dodatkowo jury przyznało dwie nagrody specjalne: jedną dla spektaklu „Rewolucja, której nie było” – za siłę wyrazu przedstawienia, a drugą spektaklowi „Kobiety objaśniają mi świat” – za ducha aktywizmu.

Werdykt jury INFERNO w składzie: Mark Yeoman, Kristina Savickiene, Stefanie Carp, Qian Cheng, Dries Douibi, Glyn Roberts:

Grand Prix - najlepsze przedstawienie: „Cząstki kobiety”(50 tys. zł)

„Cząstki kobiety” to przedstawienie z niezwykłym tekstem, pełne maestrii w formie i aktorstwie najwyższej próby. Widz obserwuje fascynującą ewolucję od grania przed kamerą do bardziej tradycyjnego grania scenicznego, przemieszczanie się publiczności nie narusza przedstawienia, a przeciwnie, buduje postaci i unikalną akcję. Przedstawienie porusza tematy, którymi żyje współczesne polskie społeczeństwo, przybliża niezwykle silne postaci kobiet i ich społeczne role.

Nagrodę za grand prix festiwalu ufundował Prezydent Miasta Krakowa.

Najlepsza reżyseria: Michał Borczuch, „Kino moralnego niepokoju” (5 tys. zł)

Nagrodę dla najlepszego reżysera jurorzy zdecydowali się przyznać Michałowi Borczuchowi za wrażliwy i wielowarstwowy portret wątpliwości i aspiracji dwóch powojennych pokoleń. W tym lekkim acz głębokim przedstawieniu o stale zmieniającej się dramaturgii twórca znalazł idealne odniesienie w postaci dzieła Thoreau oraz polskiego kina moralnego niepokoju z lat 70. dwudziestego wieku.

Najlepsza scenografia: Mirek Kaczmarek, „Trojanki” (5 tys. zł)

Scenografia stanowiła integralną część akcji oraz określała kontekst dla zespołu teatralnego, dzięki czemu historia Troi ożyła na nowo. Mozolne ruchy aktorów w piasku potęgowały wrażenie ciężaru tematycznego i budowały postaci pochłonięte walką. Czarne manekiny wzmacniały poczucie śmierci i zniszczenia, wszechobecne w tej opowieści. 

Pierwsza nagroda aktorska za rolę męską: Krzysztof Zarzecki, „Kino moralnego niepokoju” (5 tys. zł)

Główną nagrodę aktorską otrzymał Krzysztof Zarzecki za: właściwe zrównoważenie ustawicznej obecności oraz bycie spoiwem trzymającym całość przedstawienia. Pozwolił kolegom zabłysnąć i zagrać najlepiej, jak potrafili. Wykazał charyzmę i spokój, które ugruntowały przesłanie tego spektaklu. Krzysztof Zarzecki jest dwukrotnym laureatem tej nagrody, w 2015 rok otrzymał to wyróżnienie za rolę w spektaklu „Apokalipsa” Michała Borczucha.

Pierwsza nagroda aktorska za rolę kobiecą: Justyna Wasilewska, „Cząstki kobiety” (5 tys. zł)

W przypadku tej nagrody jury było jednogłośne i nagrodę dla najlepszej aktorki przyznało Justynie Wasilewskiej za wspaniałą rolę Mai w „Cząstkach kobiety”.

Druga nagroda aktorska za rolę męską: Dobromir Dymecki, „Cząstki kobiety”
(5 tys. zł)

Drugą nagrodę aktorską otrzymał Dobromir Dymecki za znakomite studium kochającego ale zdesperowanego partnera, uwięzionego w chaosie i tragedii rodzinnej w sztuce „Cząstki kobiety”.

Druga nagroda aktorska za rolę kobiecą: Oksana Czerkaszyna, „Lwów nie oddamy” (5 tys. zł)

Jury o roli Oksany napisało: reprezentuje odważny i ekscytujący nowy głos w polskim teatrze. Utrzymała uwagę publiczności swą obecnością i charyzmą. Kiedy tylko opuszczała scenę, pragnęliśmy, by na nią wróciła. Przyznajemy Oksanie Czerkaszynie nagrodę dla drugiej najlepszej aktorki za zagranie siebie samej.

Najlepsza muzyka: „Inni Ludzie” (5 tys. zł)

Nagrodę za muzykę jury Boskiej komedii przyznało zespołowi „Innych Ludzi” pod inspirującym kierownictwem Piotra Kurki i Krzysztofa Kaliskiego.
Muzyka: Piotr Kurek, Krzysztof Kaliski
Producent bitów, DJ/VJ live: Michał DJ B Olszański
Producent bitów: Bartek Kruczyński

Najlepsze multimedia: „Inni Ludzie” (5 tys. zł)

Spektakl „Inni ludzie” współtworzy wyrafinowana projekcja na żywo, stanowiąca okna prowadzące do jednego lub do wielu światów i narracji.  Niesamowite połączenie ilustracji, grafiki i fotografii, zarówno futurystyczne jak i bardzo aktualne.
Wideo: Łukasz Jara, Adrian Hutyriak
Zdjęcia: Radek Ładczuk
Grafika: Adrien Cognac
Animacje: Julia Nędzyńska
Liternictwo: Luka Rayski
Ilustracje: Maciej Chorąży
Montażyści: Adrien Cognac, Piotr Czarnecki, Krzysztof Fischer, Wiktor Zmysłowski, Aleksandra Żwan
Montaż dźwięku: Jerzy Szelewicz
DJ/VJ live: Michał DJ B Olszański

Jury 12. MFT Boska Komedia przyznało także dwie nagrody specjalne, każda o wartości 5 tys. zł. Jedną dla spektaklu „Rewolucja, której nie było” w reżyserii Justyny Sobczyk, jury określiło ten spektakl jako: wyjątkowy prezent dla widzów, dzięki któremu możemy wejrzeć w życie osób z zespołem Downa. Zdaniem jurorów aktorstwo zespołu było najwyższej próby a jego siła wyrazu okazała się bardziej naturalna i poruszająca niż wszystko, co oglądaliśmy podczas tego festiwalu. Wyrazy uznania należą się także reżyserce za wrażliwość i dbałość w przenoszeniu tego ważnego świata na scenę.

Drugie przedstawienie z nagrodą specjalną jury – za ducha aktywizmu – przypadło zespołowi Teatru Nowego Proxima. Jury uznało, że „Kobiety objaśniają mi świat” to przedstawienie na tyle ważne, że zasługuje na osobną kategorię. Zostało nagrodzone za  zuchwałe i żywotne przedstawienie kwestii związanych z feminizmem i kobietami w Polsce.

Nagrody w poszczególnych kategoriach ufundowało Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nowością tegorocznej edycji festiwalu jest nagroda honorowa przyznawana jako forma podziękowania za wkład w rozwój polskiego życia teatralnego. W tym roku został nią uhonorowany Jerzy Stuhr.

Tegoroczny, 12. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia trwał 10 dni, zostały pokazane 32 spektakle, w tym 11 w konkursie INFERNO, 11 w sekcji PARADISO oraz 10 w PURGATORIO. Organizatorami wydarzenia były Teatr Łaźnia Nowa oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Festiwal został dofinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury. Przedstawienia taneczne pokazywane w czasie festiwalu były częścią Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Kroki 2019.

bs_191214_3143.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3150.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3156.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3174.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3213.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3240.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3258.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3273.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3313.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3348.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3356.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3373.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3390.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3424.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3448.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3488.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3490.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3506.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3561.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3567.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3580.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3589.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3616.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3649.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
B. Świerzowski
bs_191214_3143.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3150.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3156.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3174.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3213.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3240.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3258.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3273.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3313.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3348.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3356.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3373.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3390.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3424.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3448.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3488.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3490.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3506.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3561.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3567.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3580.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3589.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3616.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
bs_191214_3649.jpg-Boska Komedia,Stuhr,Majchrowski,Szydłowski,Teatr Słowackiego
pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2019-12-14
Data aktualizacji: 2019-12-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź