Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej

W poniedziałek, 22 maja, podpisano umowę na realizację linii tramwajowej, która połączy Krowodrzę Górką z Górką Narodową. Tym samym spełnią się oczekiwania mieszkańców Krakowa, którzy oczekują wygodnej i szybkiej komunikacji miejskiej na północy miasta.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

- Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej jest jedną z największych inwestycji, którą miasto zrealizuje w najbliższych latach. Nowa trasa tramwajowa skomunikuje północną część Krakowa z centrum miasta i poszerzy ofertę transportu zbiorowego dla mieszkańców – mówił prezydent Jacek Majchrowski.

Przetarg na to zadanie wygrało konsorcjum firm INTERCOR i TOR-KRAK. Realizacja inwestycji zajmie 42 miesiące, nowe torowisko zostanie oddane do użytku już w 2020 roku. Miasto zapłaci za budowę przeszło 326 mln zł.

Tramwaj na Górkę Narodową jest szczególnie oczekiwany przez mieszkańców północnego Krakowa, którzy liczą na lepsze skomunikowanie z centrum miasta. Jak pokazał przykład innych dużych osiedli – Kurdwanowa i Ruczaju, szybki tramwaj jest najlepszym rozwiązaniem komunikacyjnym na takich trasach.

Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie miał za zadanie wykonanie projektu inwestycji, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, budowę nowego odcinka linii tramwajowej wraz z układem drogowym oraz przeprowadzenie prób i testów na wybudowanej infrastrukturze. Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały, ul. Pachońskiego, ul. Bociana do Górki Narodowej.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową (przebudową) przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej. W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa z budynkiem dworcowym, który będzie harmonijnie połączony z zadaszeniem nad peronami autobusowymi, dojściem do budynku oraz strefą wejściową od strony peronów, a także budowa trzech parkingów w systemie „P&R”: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

 

W ramach inwestycji zostanie także uruchomiony obszarowy system sterowania ruchem, który będzie odpowiadał za to, aby tramwaj miał pierwszeństwo na skrzyżowaniach. Ponadto inwestycja zakłada wykorzystanie najnowocześniejszych technik budowy torowisk, a mianowicie tzw. torowiska zielonego z wykorzystaniem mat wibroizolacyjnych, które przyczynią się do zniwelowania drgań wywołanych przejazdem pojazdu szynowego, w tym do wyciszenia hałasu.

Warto także zwrócić uwagę na przystosowanie infrastruktury dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Dotyczy to zarówno ciągów pieszych i przejść, jak również miejsc na parkingach „Park and Ride” przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych czy toalet publicznych w budynku dworcowym. Ponadto nawierzchnia peronów, ramp oraz przejść będzie dostosowana do poruszania się osób niewidomych i niedowidzących przez zastosowanie żółtych płyt z wypustkami przy krawędzi peronów oraz krawężnikach oddzielających torowisko od reszty chodnika.

Budowa nowej linii to dobre wieści również dla kierowców. W ramach inwestycji przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Rozbudowa układu drogowego to także budowa nowych obiektów inżynierskich, np. tunelu w ciągu ul. Opolskiej, estakady nad doliną Sudoł, kładki dla pieszych nad trasą KST (na wysokości ul. Szopkarzy i Danka), mostów na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka oraz tunelu pod linią kolejową, którym poruszał będzie się nie tylko tramwaj, ale też rowerzyści i piesi.

Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej Bogusław Świerzowski / krakow.pl
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej Bogusław Świerzowski / krakow.pl
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej Bogusław Świerzowski / krakow.pl
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej Bogusław Świerzowski / krakow.pl
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej Bogusław Świerzowski / krakow.pl
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
Krakowski Szybki Tramwaj od 2020 roku pojedzie do Górki Narodowej
pokaż metkę
Autor: KAMIL POPIELA
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2017-05-22
Data aktualizacji: 2017-05-22
Powrót

Zobacz także

Znajdź